Gourmet i Nord

Gourmetstafett
Gourmet-stafett på Re:tenk 2016

Gourmet i Nord

Gourmetstafett

Biography

Vi har samlet gründere for spisesteder av ypperste klasse. Hva er det de gjør, disse som driver restauranter i regionen som oppnår nasjonal oppmerksomhet og berømmes med priser?

Restaurant de 4 Roser, Hoelstuen, Umami og Kåre på kaia har kommet sammen for å forsøke å finne noen fellesnevnere. Sammen vil de presentere noen forutsetninger for suksess for dere på Re:tenk 2016.

 

Restaurant de 4 Roser:
Nasjonalt anerkjent Fransk-Italiensk restaurant med tilhørende cafè i Harstad og Tromsø. Rangert som en av Norges beste restauranter med opplevelse rundt mat, vin og service. Moderne kjøkken med nordnorsk temperament.

De 4 Roser AS ble etablert i 1996 og restauranten har siden åpningen vært rangert blant Norges beste restauranter med opplevelsen rundt mat, vin og service som fokus. Den drives og eies av Grethe Byberg og Trond Dahle. Begge to har vært med fra etableringen og jobber fortsatt 100 % i og med bedriften.

Hoelstuen/BARK:
Nils-Arthur Gjeitanger har de siste 15 årene drevet Hoelstuen AS i Harstad, som har gourmetmat fra lokale produsenter som sitt varemerke. Kvæfjæring har 35 års erfaring fra restaurant- og hotellbransjen. I 2013 startet Gjeitanger også opp Bark Spiseri og Bar AS, et forenklet Gourmet produkt som serverer kortreist lokal mat, og gammel tradisjonsmat serveres på en ny og spennende måte. Bark har også blitt en suksess i lokalmiljøet.

I tillegg holder han kurs og foredrag for gjester, og har erfaring fra store matmesser, der han arbeider for å fremme norsk mat og Nord/Nord-Norge som reisemål. Han er engasjert i flere prosjekter innen reiseliv.

UMAMI:
Umami Harstad AS ble stiftet 14. januar 2011, og drives av kokkene Sigrid Rafaelsen og Kim-Håvard Larsen. Begge har jobbet på noen av landets beste restauranter og tok fagbrev i Oslo.

I dag jobber de to for å fremme våre flotte lokale råvarer, og har et ønske om å bidra til å utvide mattilbudet i Nord-Norge. De serverer mat i egne lokaler eller på lokasjoner som du som kunde velger deg. Umami er også ofte engasjert på arrangementer.

Rafaelsen og Larsen har som ambisjon å tilby fantastisk mat akkurat der du vil ha den. Deres slagord er «mat der du er», noe som gjenspeiler deres ønske om å være fleksible og lekne.

Kåre på kaia:
Kåre på kaia er en liten familiebedrift. Dina og hennes mann Andreas er som primært jobber der, i tillegg til noen lørdagshjelper. Forretningsidéen er å skape et koselig og uformelt kafemiljø der alle kan føle seg inkludert.

Målgruppen er fra 0-100 år, og Dina og Anderas ønsker å tilby en lavskuldra møteplass for folk i området. Du vet at i deres åpningstider har de alltid en arena for å treffes over en kaffekopp eller ei øl, uten at det skjer så mye mer.

Kåre på kaia kjører alltid fredagskvelder uten cover i døra. De mener at det å finne sammen i uformelle og breie sosiale lag er svært viktig for et lokalsamfunn. Hver gang man prøver å konkretisere en aktivitet, ekskluderer det like mye som det inkluderer. Dette er et viktig utgangspunkt for Kåre på kaias kveldsaktiviteter.

All session by Gourmet i Nord

Trender

09:15 - 10:20